|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||
Kevesen ismerték részleteiben azt a semmihez nem hasonlítható miliőt, amelyben a rendszerváltás előtt a könnyűzene működött. Mai szemmel nézve félelmetesnek tűnhet a cenzúrák és állandó ellenőrzések központilag irányított időszaka, mégis ekkor készültek a mai könnyűzene mérföldkövei. Hangok és Ütemek című kötetben a rendszerváltozás előtti könnyűzenei élet szereplőjével készült életútinterjúkat olvashatunk. A kötet négy szerzője Csatári Bence, Jávorszky Béla Szilárd, Papp Máté és Rozsonits Tamás riportalanyai nem a zenészek, hanem korszakalkotó '"háttéremberek" voltak, akik az időszak legismertebb dalainak - stílszerűen szólva - zenei alapját adták. |
||||||||||||
Vass Norbert, a Cseh Tamás Program Magyar Könnyűzenei Örökség Megőrzése alprogram koordinátora, a könyv szerkesztője elmondta: a Hangok és ütemek - tíz életút zenével című kötetben kutatási céllal készült beszélgetések szerkesztett, lábjegyzetelt változatát rendezték sajtó alá. "A magyar könnyűzenei élet e korszakának kutatása gyerekcipőben jár Magyarországon, most kezdjük összerakni a személyes történetekből a rendszerváltás előtti könnyűzene fejlődéstörténetét" - mondta Vass Norbert. - "A kötet interjúi, afféle puzzle darabkák, apró részei a magyar könnyűzene történetének." |
||||||||||||
Szerencsésebb régiókban vaskos kézikönyvek, több ezer órányi hanganyag, dokumentumfilmek és fényképes adatbázisok igazítják útba az érdeklődőket. Vass Norbert szerint a huszonnegyedik órában kezdődött a kutatás, az örökség megőrzésére létrehozott alprogram küldetése, hogy a hazai rockzene kezdeti korszakának személyes történeteken alapuló dokumentációját adja. "Ezeknek zenekarvezetőknek, karnagyoknak, rádiós- és televíziós szerkesztőknek, >daltulajdonosoknak<, hangmérnököknek, dzsesszkutatóknak az életútja összekacsint a 20. század politikatörténelmével. Leleteket mentünk a múlt századból, bemutatjuk, hogyan sikerült egy sajátos politikai rendszeren belül maradandót alkotni és életművet létrehozni - mondja Vass Norbert. |
||||||||||||
Velem az MTA megbízásából Ignácz Ádám készítette és a "Hangok és ütemek 2" könyvbe kerültem be vele. Akkor még online megjelenésről tudtam, nem titkolt örömömre könyv formájában is kiadásra került, amiről úgy értesültem, hogy a Hangfoglaló Program munkatársa, Liska Enikő tiszteletpéldányt küldött. |
||||||||||||
Itt megtekinthető az online interjú. |
||||||||||||
kirakójához. Az új könyv még ennél is többet ígér: tizenkét interjút négy, tematikus szekcióra bontva, melyek mind-mind külön szegletét fedik le a Kádár-kori könnyűzenének. | ||||||||||||
Az első könyvben szerepel Bolba Lajos, a Magyar Rádió Könnyűzenei Osztályának vezetője, Csányi Attila jazz kutató, Csiba Lajos, a Magyar Rádió könnyűzenei szerkesztője, Kovács György hangmérnök, akinek több LGT lemez hangzását is köszönhetjük, Módos Péter az Egymillió Fontos Hangjegy és a Pulzus című zenei tévéműsorok vezetője, Nemes Nagy Péter rádiós, újságíró, Pentz Zsolt, a Nemzetközi Koncertigazgatóság Könnyűzenei Osztályának vezetője, Victor Máté, a Magyar Rádió zenei rendezője, e mellett a Non-Stop vezetője és zeneszerzője. |
||||||||||||
Az Artisjus negyedéves újságjában, a "Dal+ÍSzerző" magazinban megjelent ismertető: | ||||||||||||
A második könyvben az első, Indiánok - ősbeat a hatvanas években című rész három, a beat korai időszakában meghatározó zenésszel készített beszélgetést tartalmaz. Sankó László és Neményi Béla az Atlantis zenekar tagjai voltak. Az együttes a beatkorszak egyik első hazai fecskéje volt. Kovacsics András ugyancsak úttörőnek számított az Omega első öt évének zenekarvezetőjeként. |
||||||||||||
A második fejezet, a Tangóharmónika a havon - tánczene és diszkó címet viseli, és e két műfaj három kiváló képviselőjének élettörténetét ismerheti meg belőlük az olvasó: Bakacsi Béla és Korda György táncdalénekesek, valamint Csepregi Éva énekesnő enged exkluzív bepillantást karrierjük alakulásába. |
||||||||||||
Az ezüst gyertyatartó és tolatóvágány - pályaívek a Kádár-kor ifjúsági sajtójában szekció olyan médiaszakemberek életművét veszi számba, akik munkájukkal formálták a korabeli ifjúsági sajtót, így Czippán György, az Ifjúsági Magazin főszerkesztő-helyettese, Urbán Tamás a magyar poptörténet talán legfontosabb fotódokumentátora és Göczey Zsuzsa, a korszak legnépszerűbb, legprogresszívabb zenei szerkesztője is megszólal ebben a részben. |
||||||||||||
A Sportfröccs a "Napköziben" - koncertszervezés vasfüggönyön innen és túl fejezetben pedig megismerhetjük Mann Tibor, a Csepeli Ifjúsági Park igazgatója, Knisch Gábor, a Zeneműkiadó munkatársa és Hegedűs László, az egyik legprofibb koncertszervező sztoriját. |
||||||||||||
A harmadik könyvben az első fejezetben a táncdalok világának kiválóságai szólalnak meg: Koós János, Szántó Erzsi és Poór Péter. |
||||||||||||
A második etapban a beat és a dzsessz meghatározó alakjai, Szörényi Szabolcs, Csuka Mónika és Szűcs László életútjába pillanthat be az olvasó. Az énekelt versek, folk és a dalműfaj úttörői is helyet kapnak a kötetben, Sebő Ferenc, Huzella Péter és Krulik Zoltán személyében. A negyedik fejezet megszólalói más perspektívából közelítenek a zenéhez: Bakos István festőművész, grafikus, fotográfus számos meghatározó lemezborítót készített; Gesler György táncművész, koreográfus nevéhez olyan darabok fűződnek, mint az Illés-show és a Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról; Kövér Péter pedig a Budapest Sportcsarnok kiváló szervezői gárdájába tartozott. |
||||||||||||
A kiadótól a napokban kaptam meg a tiszteletpéldányt, ismerős volt a riport velem, mivel a meglévő került be a könyvbe, amit az MTA zenetörténész Ignácz Ádám készített a lakásomon és már itt szerepeltettem a honlapon. (2018-05-28.) |
||||||||||||