Kovacsics  András-életútinterjú (rezümé) 
            Kovacsics András neve ma talán már nem annyira ismert, mint a nemrég ötven éves  jubileumát ünneplő Omega együttes ma is aktív tagjaié, pedig Benkő László és  Kóbor János mellett talán ő a zenekar első öt évének legfontosabb szereplője.  Az 1962 és 1967 között az Omegában a zenekarvezetői feladatokat is ellátó  Kovacsics a korszak más neves együtteseiben is megfordult a későbbiekben:  játszott az Olympiában, a Syconorban és az Universalban is. 
            Az Omega előtörténetéről  Kovacsics tudja a legtöbbet, bár bizonyos pontokon emlékei eltérnek az imént  említett alapító tagokétól. Szerinte "két szálon indult el az Omega. Meckyék  négyen vagy öten a József Attila Gimnáziumba jártak, és csináltak egy zenekart.  Ott tényleg az történt, hogy kisorsolták a hangszereket, mert az amatőrnél is  amatőrebb volt mindenki. Sokan ki is hullottak abból a zenekarból, ezért  gitárost kezdtek keresni. Így kerültem a képbe én. Végül ebből jött össze az a  bizonyos Ciklon zenekar, ahol hárman voltunk - Varsányi, Mecky és én -, továbbá  egy zongorista, illetve egy szaxofonos, akikhez csapódtunk. Ez a zenekar nagyon  jól ment, de egyszer Benkő lejött egy próbára. Volt Lacinak valami felkérése:  az amerikai követségen kellett játszani, és ő úgy érezte, hogy az ő zenekara, a  Próféta, akikkel a Várban zenéltek, nem alkalmas erre. 
            Mi viszont jól  játszottuk az amerikai, meg az angol slágereket, ezért átadta nekünk a bulit,  de persze ő is ott volt, amikor felléptünk, és úgy éreztem, hogy nagyon  megtetszett neki a játékunk. Mi viszont épp nem voltunk megelégedve a  sorsunkkal, mert mindent az döntött el, hogy hol tud az ember játszani. Ez volt  a legfőbb szabály: jó helyen kellett játszani ahhoz, hogy jöjjön a közönség.  Nem feltétlenül volt szükség koncert-helyszínre, mert mindenhol lehetett  koncertet tartani. Jó példa erre az Alkotmány mozi Újpesten, ami mindig megtelt  a vasárnap délelőtti matinéra. A közönség ki volt éhezve rá, hogy halljon ilyen  zenét, ezért mindenhova eljöttek. 
            Egy idő után végül hárman döntöttünk úgy, hogy  jobb fellépőhelyeket kell keresnünk, és megkörnyékeztük ismét Benkőt. A  kezünkben volt a repertoár, én játszottam szólógitáron, bőgőn Varsányi István,  Mecky pedig ritmusgitáron. Ehhez a felálláshoz már nem probléma egy dobost vagy  zongoristát szerezni. Vittük tehát a repertoárt Benkőnek, aki a Várban  játszott, és valahogy be akartunk kerülni ebbe a zenekarba. Be is  >szivárogtunk<. Persze kifúrni nem akartuk Lacit, nem is lehetett volna. Így  jött létre az Omega, egy darabig még Próféta néven. A dobos Künsztler Tomi  lett, aki sajnos már meghalt Amerikában. Kóbort először nem akarták, de  Varsányi kiharcolta valahogy, hogy ő is csatlakozzon, azt bizonygatva, hogy  kísérőgitár nélkül nem lesz jó a zene. Én pedig végül ebben a bandában is  szólógitáros lettem, de mire ez kialakult, addig eltelt egy hónap is, szóval  nem ment minden olyan simán."
            A gitáron és  basszusgitáron egyaránt játszó muzsikus a lelkes amatőrök közé sorolja magát,  akik kedvtelésből és rajongásból kezdtek zenélni. Bár úgy fogalmazott, hogy az  első beatgeneráció tagjai közül "mindenki amatőr volt, aki 1960 körül elkezdett  foglalkozni a beatzenével, mert nem létezett Magyarországon a műfajhoz  szükséges előképzettség, nem voltak tanárok, akik megtanították volna nekünk a  beatet. Akkoriban a könnyűzene az olasz slágereket vagy a dzsesszt jelentette,  ebbe a közegbe robbant be a beat. Mi is csak a rádióból tudtuk elcsípni a  nótákat. Egyszerűen >lehallgattuk<, és ez alapján játszottuk a számokat. De  mindössze ennyivel voltunk előrébb a közönségnél. Hangszereink és erősítőink  sem voltak."
            Kovacsics szerint a  beatzene az akkori fiatalok számára valóban teljességgel újszerű volt,  olyasvalami, amit korábban nem hallhatott az ember. A zenekarok nemcsak a  Beatlest tekintették példaképüknek, hanem a korábban is létező  gitáregyütteseket is, például a Ventures-t és a Shadows-t. Zenéjükkel hamar sok  rajongót szereztek maguknak az amatőr formációk, noha a hivatalos nyilvánosság  fórumain eleinte még nem jelentek meg. Mint mondta, "szájról-szájra terjedtek a  hírek, ez volt a jellemző. Másra nem is volt lehetőség, plakátjaink sem nagyon  készültek. A plakátokat a művelődési házak rakták ki. Akkoriban úgy  játszottunk, hogy voltak állandó klubok, és a közönség tudta, melyik napokon ki  hol lép fel. Az Eötvös Klub volt az Omega legfontosabb törzshelye, amelynek  most a Centrál kávéház van a helyén. Az Eötvösben játszottunk szerdán,  szombaton és vasárnap. Minden héten tanultunk két-három új számot, amit a  táncos közönség örömmel hallgatott és igényelt is a Hordóban, ahogy a pincehelyiséget  akkoriban nevezték."
            A zenekarok igyekeztek  emellett egymás munkásságát is követni: ha lehetőségük nyílt, eljártak egymás  klubjaiba is. Az Omega tagjai rendszerint a Metro koncertjein tűntek fel. "A  közönség ellenségeskedett a másik táborokkal, de mi a zenekari tagokkal jóban  voltunk" - mondta ezzel kapcsolatban Kovacsics.
            Az Illés együttes első  magyar számait ő is sordfordítóként élte meg. Az Omega új korszaka viszont nem  ekkoriban, hanem Presser Gábor érkezésével következett csak be, két évvel  később. "Mi, aki műveltük ezt a zenét, nem nagyon tudtuk elképzelni, hogy  magyarul is el lehet énekelni a beatszámokat. De azért próbálkoztunk, írtunk is  nótákat, csak nem jókat. Korábban zenekari számot is írtam, azt játszottuk is.  De szöveggel nehezebb volt. Megkerestünk akkori újságírókat, és a segítségüket  kértük a szövegírásban, de nagyon rossz szöveget írtak az eleve rossz nótákra.  Nem volt még hozzá tehetségünk akkor. Gyakorlatilag kínlódtunk, és irigyeltük a  Szörényi-Bródy párost, hogy >házon belül< meg tudják oldani mindezt. Ez akkor  változott csak meg, amikor jött Mihály Tomi és mondta, hogy van egy barátja,  akit lehoz a próbára, hogy meghallgassuk. Ő volt Presser. Ott változott meg  valami, mert Presser képzett zenésznek számított."
              Kovacsics és Presser  már nem sokáig zenéltek együtt, mert előbbi az 1967-es Táncdalfesztivál próbáin egy összeszólalkozás után elhagyta a  zenekart. Ezt követően lépett be Kovacsics az Olympiába és Syconorba, amelyek a  magyar beat élvonalába tartozó, országosan ismert zenekarok voltak. A gitáros  pozitív emlékeket ápol erről az időszakról. "Az Olympia tulajdonképpen a  leglelkesebb csapatom volt. Nem volt nehéz bekerülni, válogathattam az  ajánlatok közül, miután kiszálltam az Omegából. Charlie keresett meg, hogy  kellene neki szólógitáros. Nagyon gyorsan, pár hónap alatt ugyanabba az  >élvonalba< kerültünk, ahol az Omegával is voltunk. Pedig akkoriban Charlienak  nem is volt még olyan erős hangja. (De a) leglényegesebb különbség  (egyértelműen) Charlie hangja volt, ami nagyon másmilyen, mint a Kóboré. Akkoriban  lettek azok a hangok divatosak, mint amilyen a Steve Winwoodé is volt, ami  olyan, mintha béka lenne az énekes torkában. A másik nagyon lényeges kérdés a  fúvósok bevezetése. Winkelmayer pozanozott, Fábri Zoli és Charlie pedig  trombitált. Én meg átvettem a basszusgitárt. Fantasztikus volt, ahogy  megszólalt a beatzene mellett a fúvósszekció, ez jelentette a fő különbséget."
              A Syconor együttesben  már kevesebb lendület volt. Így jött az együttes három tagja -Kapitány Gábor,  Zwolenszky Ferenc és Kovacsics - részéről az ötlet, hogy csinálnak egy új  zenekart. Ez lett az Universal, Kovacsics pályafutásának utolsó jelentős  állomása. "Én akkor váltottam basszusgitárra, azzal a céllal, hogy  szólógitárost keressünk. Maradt a billentyűsünk és az énekesünk, és jött Király  Tomi, illetve Végvári Ádám. Ebből lett az Universal. Végvári már akkor jó  gitárosnak számított, de egyébként még most is megállja a helyét. Király Tomi  is jó dobos volt. Később ő elkezdett szöveget is írni. Van pár olyan számunk,  amik az ő szövegére készültek. Ezeket már a magunkénak éreztük, és a  közönségünk is szívesen hallgatta az általunk írt dalokat. Az Universal későbbi  sikerét a Kovács Katival való együttműködés jelentette. Vele tíz-tizenegy évet  játszottunk együtt, ezalatt - nem vicc - 2354 koncertünk volt. Magyarországon  és a környező országokban, a Szovjetunióban, Lengyelországban, Csehszlovákiában  és Kubában."
              A Kovács Katival való  együttműködés az 1980-as évek közepére felbomlott, ezzel pedig Kovacsics is  aktív karrierje a végéhez ért. A zenei örökség ápolását azonban továbbra is  fontos feladatnak tartja. Segít a Rockmúzeumban, honlapot készít és könyvet is  írt a témában. 
              Az  interjút Ignácz Ádám készítette.
           |