Családom és az evezés

Kevesen tudják, hogy a Dunán és az evezős sportban, a Kovacsics név összeforrt az evezéssel. Édesapám kezdte az evezést, nővérem és én folytattam ezt a szenvedélyt.

Már az elején szeretném tisztázni - akik nem annyira jártasak ebben a szakágban, - hogy az evezés nem tévesztendő össze a kajakozással! Konkrétan gurulóüléses, villával szerelt párevezős hajókról van szó, 26 cm széles, vásznazott kivitelben. Ezt nem úgy kell érteni, hogy olyan soványnak kellett lenni, mert a gurulóülés peremétől erősen szélesedett a palánk. Megjegyzem, van egyevezős változata is, de mi zömében párevezős hajókban húztunk. A lapátok olyan hosszúak, hogy csak egymás fölött lehetett elvinni és szabály szerint a bal kéz ment felül, eszerint van minden villa beállítva.

A szemléletesség kedvéért az evezés folyamatát képekben is illusztrálom:

Kovacsics Ágnes Kovacsics Ágnes Kovacsics Ágnes
vízfogás
áthúzás
szabadítás

Kovacsics Ágnes

Ha kedve van jobban bele- mélyedni az evezésbe, író- asztal mellől is megteheti, ha megnézi ezt az oktató videót!

Apukámat a Római Parton mindenki ismerte, csak úgy egyszerűen, mint Lajos bácsi. Kivétel nélkül minden nap a vízen volt. Amíg a Magyar Nemzeti Bank aktív dolgozója volt, a bank Nánási úti csónakházából, nyugdíjasként a Május 1 csónakházból szállt vízre, ott volt saját kielboat-ja, később 85 éves kora felé pedig kajakja, mert - amikor nehezére esett már a hátrafordulás - áttért a kajakozásra, mivel így menetirányban ülhetett.

Nővérem 11, én 9 éves voltam, amikor már vitt magával az evezésekre és nagyon hamar mi is a víz szerelmesei lettünk: "Siklani tova a napsütésben, evezni jaj de jó!", a nóta is ekként szól.

Plants: image 1 0f 4 thumb
9 és fél évesen Édesapámmal evezek a Római Parton lábkormányos kétpárevezős- ben. Dubló, ez volt a hívatalios elnevezése ennek a hajónak.

Én 10 évesen, nővérem Ágnes 12 évesen Édesapánkkal hárman evezünk, úgynevezett tripletben, hárompárevezősben. Érdemes megnézni a 3 párhuzamos lapátvezetést, ahogy egy felnőttel együtt tudunk mozogni, kissebb termetünk ellenére.

Ahogy kedvünk tartotta, aszerinti hajóegységben evezhettünk, rosszabb időben szívesebben szálltunk a vízre hagyományos - mindenki áltan ismert - kieiboat-ban. Hidegebb időben még kormányost sem vittünk magunkkal.

Plants: image 1 0f 4 thumb
Itt már 14 évesen - önállóan szkiff-ben - egypárevezősben még mindig a Római parton, a Magyar Nemzeti Bank hajójával. Nagy választék volt Sportegylet hajóparkjából, ekkor már megkaptuk a legmagasabb minősítést és bármelyik hajóban evezhettünk.

Találtam egyet, egy kivételes fényképet, amikor az egész család egy kormányos négypárevezősben evezett a Magyar Nemzeti Bank vizi telepéről. Balról jobbra:

Öcsi

négypárevezősben
MNB színekben
Édesanyám középen

Ilyen előzmények után, számunkra magától érthető volt, hogy versenyszerűen - már komoly egyesületben - folytassuk tovább a sportot. Mindketten a Vasas evezős szakosztályába mentünk, bár számomra nem volt végső megoldás, mert pár évvel később az egyesületen belül megszünt a férfi evezős szakág.

Plants: image 1 0f 4 thumb
Kezdem Ágival, mert nemcsak magyarországi viszonylatban ért el sikereket a versenyzői pályafutása során, hanem világversenyeken is. Ebben a sportágban nem volt még világbajnokság, hanem úgynevezett Nyílt Európa Bajnokság és természetesen a négyévenkénti Olimpia.
Az Evezős Szövetség 100-ik évfordulójára kiadott évkönyv szerint egypárevezősben, kétpárevezősben, kormányos négypárevezősben elért eredményei:

Kovacsics Ágnes
Egypárevezős hajóban (Szkiff) 1954-1958 években ifjúsági korcsoportban minden hazai versenyen "utcahosszal" első helyen végzett.

Plants: image 1 0f 4 thumb
Kétpárevezős hajóban (Dubló) Graneknéval az 1959 évi Magyar Bajnokságon aranyérmet szereztek.

Kovacsics Ágnes
Kormányos Négypárevezős hajóban (Kovacsics Ágnes, Mózer Erzsébet, Raskó Józsefné, Terelmesné Orodán Ida, kormányos: Radványiné Skoticzky Ilona.) az 1959., 1960. 1951 évi Magyar Bajnokságon aranyérmet szereztek.

Plants: image 1 0f 4 thumb
London, 1960. Nyilt Európa Bajnokságon bronzérem.
Macon, 1959. Nyilt Európa Bajnokságon IV. helyezés.
Prága 1961. Nyilt Európa Bajnokságon IV. helyezés.

Plants: image 1 0f 4 thumb
Ágnes 1959-től 1962-ig volt a magyar evezős válogatott versenyzője, 1962 évben hagyta abba, mert megszületett 2 gyermeke, (Anikó és Tamás) majd 1968 évben sors úgy hozta, hogy férje révén abban a megtiszteltetésben részesülhettek, hogy a Magyar Kereskedelmi Kamara Moszkvai kirendeltségén kaptak megbízást, ahol 6 évet töltöttek. Sport eredményeinek elísmeréséül 1970 - ben megkapta a Magyar Népköztársaság Érdemes Sprtolója címet.

Mivel 2 évvel fiatalabb vagyok nővéremnél, Áginál, én már serdülő kategóriában úgynevezett "szépségversenyeken" is részt vettem. No, senki ne értse félre, ez arról szólt, hogy a zsűri előtt eleveztünk és pontokkal díjazták a stílust, a technikát, párosban az összhangot. Itt nem volt nehéz dolgom, mert atyám megtanított mindenre. Rokonommal, Lengyel Bélával, és Zarándy Pál klubtársammal indultam a szépségversenyeken, nem tudtak minket megverni, a legszebbek voltunk!

Plants: image 1 0f 4 thumb
Sajnos anyagi okokból a Vasasnál 1962-ben megszüntették a férf, evezős szakágat, így kénytelen voltam egyesületet váltani. Ekkor kerültem a margitszigeti úszó csónakházzal rendelkező Vörös Meteor csapatába. A másod osztályig jutottam, de már egyedül egypárevezős hajóban. (skiff) Ezek már gyorsasági "erőversenyek voltak", ahol meglehetős hátrányban voltam a fizikumommal, december 28-i születésem miatt mindig 1 évvel idősebbekkel kellett rajthoz állnom és ebben a korban ez még sokat számított. Olyan kiváló eredményekkel nem tudok dícsekedni, mint nővérem, ennek ellenére hullámos vízen, - ahol döntőbb a technika - nem egyszer sikerült nyernem.

Itt már látható a kapcsolódás a zenéhez, mert időpontilag megérkeztünk 1962 nyarára és szeptemberben alakul meg az Omega. Innen kezdve megoszlott az időm és bevallom nem az evezés javára, de ez már zenei pályám része.

Egyre kevesebbet eveztem, a beatzene annyira magával ragadott, az a bizonyos "egyszeri és megismételhetetlen" pillanat, amiről már írtam. Az együttzenélés öröme, ami eddigi életemben semmihez nem volt hasonlítható, még ma is feledhetetlen számomra. Nem csoda, hogy felhagytam a versenyzéssel, egyáltalán az evezéssel. Későbbi években vissza-visszatértem, hogy Édespámmal úgynevezett túraversenyeken induljak. Konkrétan Visegrád- Budapest 45 km-es versenyről maradt egy felvételem, amikor kieboat-ban eveztünk ketten. A fotó éppen a visegrádi indítás előtti pilla-

natban készült, amikor motorcsónakról állítják be a hajókata rajthoz. Az ilyen hosszú távot - edzés nélkül - végigevezni nem volt könnyű és főleg végigülni kínszenvedés volt.

Egyikünk sem lett hűtlen az evezéshez, a későbbi években lejártunk a Római partra az MNB sporttelepére, kedvünk szerinti hajókban evezgettünk.

Plants: image 1 0f 4 thumb Plants: image 1 0f 4 thumb Plants: image 1 0f 4 thumb Plants: image 1 0f 4 thumb
Plants: image 1 0f 4 thumb   Plants: image 1 0f 4 thumb   Plants: image 1 0f 4 thumb

Végezetül kimásoltam a fenti Magyar Eveszős Szövetség 100 éves jubileumi kiadványából egy részletet, amelyben az MNB evezős szakosztályáról ír a szövetség, és ez egyben méltó megemlékezés is a Kovacsics familiáról:

"Adtak néhány csillogó nevet a sportágnak (Pap Kornélia, Kovacsics Ágnes) és az MNB-ben kötött ki néhány egykori bajnok, akinél a múló ifjúsággal az evezés szeretete nem tűnt el. Néhány MNB-s rekord: a klubban evez az ország legöregebb és ma is aktív evezőse Kovacsics Lajos." (kiadás éve: 1993)

Kovacsics Ágnes
Csak zárójelben jegyzem meg, hogy Pap Kornélia - nekünk egyszerűen Lia - is Édesapám tanítványa volt, ezt eddig sehol sem említették még meg. Pap

Méray Kornélia 1954-1961 években úgy belföldön mint külföldön minden versenyt fölényesen nyert, kimagasló egyénisége az evezős sportnak.